Historien om Husky Dane

Husky Dane, en lidt anderledes bådtype 

Den svenske konstruktør Halvor Rosenbaum blev indspireret af den amerikanske trawlertype Grand Banks, og fik den overført til de skandinaviske forhold. Den båd blev til en Omø 85.

Selvom en Omø 85 minder meget om en Husky Dane, er den indvendig noget anderledes.

Husky Dane 85 blev bygget fra 1976 til 1980 af den kendte sejler Klaus Baess, på hans eget værft i Stege på Møn.

I hans tid blev bådene solgt til det meste af Europa, en enkelt til Canada og en til Grønland.

I 1980 solgte Klaus Baess støbeformene og rettighederne til Møn Boats som fortsatte produktionen til 1992. Det blev til ca. 85 både.

Der er efter 1992 kommet lidt flere til, deriblandt Husky Dane 1000, som er 1,5 m længere. Husky Dane 85 er døbt om til Husky Dane 900, da den er blevet forlænget med en badeplatform på 0,5 m. Rettighederne og støbeformen er i dag overtaget af Remaljering Selskabet på Hjarnø i Horsens fjord, rettighederne er i øjeblikket til salg.

Trods den lidt kluntede facon, blev båden ret populær, idet der er rigtig megen plads ombord og udnyttet godt. Der er ståhøjde i både forkahyt, toilet og salon, og der er masser af stuveplads om bord. I salonen er der plads til bord, sofagruppe, styreplads og pantry, Der er en agterkahyt med siddehøjde. Når der skal laves mad m.m. bliver man ikke ”begravet ” under dæk, men kan holde øje med havnemiljø m.m. Der er masser af plads til udendørs aktiviteter på for og agterdæk, samt en flybridge på 2×2 m.

Den er ikke nogen hurtigsejler, med en fart på 7-8 knob går den bedst. De fleste Husky Dane var fra værftet udstyret med en Ford eller Bukh  motor nogle med 2 maskiner.

Alle oplysningerne om disse både overdragede Klaus Baess til Finn Horte, som startede Huskydaneklubben.dk.

Finn har nu overdraget hele dette arkiv til mig. Hvis du leder efter oplysninger om en af disse første 66 både, der blev bygget af Baess Boats på værftet i Stege, kan du blot sende en besked til mig på forummet.

Total Page Visits: 101 - Today Page Visits: 2